Особливість судових фарб у тому, що ці лакофарбові матеріали розроблені спеціально для фарбування морських, річкових кораблів, кораблів, яхт, барж. Ці покриття, завдяки своїй високій стійкості до води, довго слугують цілями захисту корпусу корабля від агресивного впливу води, абразивів, вітру, температур і ультрафіолету.
Найбільший ступінь захисту мають саме фарби для морських судом, оскільки найбільш руйнівне саме морське середовище. Якщо не використовувати якісний антикорозійний захист, іржа повністю втратить корпус буквально за 5-10 років.
Цю унікальну категорію ЛФМ ще часто називають «необродними» фарбами або «необтяжкою». Завдяки вмісту в них біоциду на фарбованому протиобертовими фарбами поверхні різноманітні мушлі та водорості не можуть осістися. Крім біоциду та високого вмісту одновалентного оксиду міді, протибузкові покриття є ще й самопористими фарбами — поступове скидання верхніх шарів, до яких усе ж змогли прикріпитися організми. Це неабияк подовжує термін експлуатації корпусу судна, найбільш захисного покриття й дає змогу заощаджувати паливо завдяки збереженню гладкості поверхні.
Фарби для підводного борту наносяться на поверхню корабля нижче від ватерлінії, тобто на ту частину корабля, яка завжди занурена у воду. Антикорозійні властивості мають бути найкращими, а шар покриття — максимально товстим. Товщина покриття залежить від терміну до наступного докового ремонту.
Для фарбування підводного борту найкраще підходить пошарове нанесення складів, так званих «підводних ґрунтів» — епоксидних матеріалів із подальшим нанесенням, за потреби, протиобривальних покриттів або спеціальної фарби для судом льодового класу. Епоксидні ґрунти під час фарбування утворюють товстий шар, що дає змогу заощаджувати на роботах — менше шарів потрібно робити, швидше сохне оброблена поверхня, менше витрат на оренду доків.
Фарби для надводного борту застосовуються як під час ремонту в доці, так і під час підфарбовування під час експлуатації корабля. Такі фарби мають високий ступінь стирання й еластичності, стійкі до механічного впливу. Під час фарбування надводного борту популярні прості у використанні однокомпонентні схеми, із застосуванням ґрунту та верхнього покриття на основі вініл-акрилу чи алкіду.
Чудовий результат показують і епоксидно-поліуретанові схеми з використанням епоксидного ґрунту Stancolac і еластичного фінішного покриття, що має підвищену стійкість до блякнення й вплив сонячної радіації — поліуретанові фарби Stancolac.
Фарби для надбудов та палуб суден відіграють важливу роль у їхньому захисті від зовнішніх факторів, забезпечуючи естетично приємний зовнішній вигляд та довговічність.
Фарби для надбудов:
Спеціальні судові фарби та лаки, що застосовуються для різних спеціальних потреб на судах і кораблях. Щоб прикрасити нагрівні вихлопні труби, а також колектори, потрібна термостійка фарба. Щоб палуба набула привабливого вигляду, потрібен алкідно-уретановий лак для оброблення палуб. Щоб захистити журавлини, ланцюги, якір та інше в веденні боцмана, потрібні інші фарби. П'ятиві танки потребують фарбування особливими складами — харчовою фарбою Stancolac.
Нижня частина корабля:
Нижня частина судна постійно контактує з водою, тому вона зазнає впливу різних чинників, як-от тертя, мікроорганізми, водорості та корозія. Для захисту від цих проблем на нижній частині корабля зазвичай використовується антифулінгова фарба. Ця спеціальна фарба містить домішки, які перешкоджають прилипанню організмів до корпусу корабля й утворенню водоростей. Вона також допомагає зменшити тертя й опір, що сприяє підвищенню швидкості й ефективності судна. Антифулінгова фарба зазвичай ґрунтується на спеціальних складах із високим вмістом міді або інших біоцидів, які повільно вимиваються у воду та захищають корпус судна впродовж певного часу. Такі фарби вимагають періодичного обслуговування та оновлення.
Верхня частина корабля:
Верхня частина корабля, що не перебуває в постійному контакті з водою, зазнає впливу сонячного випромінювання, атмосферних умов, солі та інших чинників. Для захисту від ультрафіолетових променів і корозії зазвичай використовується високоякісна морська емаль або акрилова фарба. Вони мають гарну стійкість до впливу сонячного світла, води та інших погодних умов. Вибір конкретного типу фарби залежить від переваг власника корабля та рекомендацій виробника.
Важливо пам'ятати, що перед фарбуванням судно треба правильно підготувати поверхню, видаливши стару фарбу, очищавши та шліфуючи поверхню, щоб забезпечити гарну адгезію нової фарби. Також треба дотримуватися інструкції виробника фарби та застосовувати її відповідно до рекомендацій.
Поліуретанова фарба має чудову стійкість до атмосферних умов, ультрафіолетового випромінювання, солі та води. Вона має високе глянсове оздоблення та гарну стійкість до подряпин і стирання. Поліуретанова фарба також має хімічну стійкість, що робить її придатною для судом, що експлуатуються в агресивних середовищах. Вона доступна в різних кольорах і може бути використана для створення естетично привабливого зовнішнього вигляду судна.
Однак поліуретанова фарба зазвичай дорожча, ніж інші типи фарб, і може вимагати складнішого процесу нанесення.
Епоксидна фарба відома своєю міцністю і чудовою адгезією до поверхонь. Вона має високу стійкість до корозії, вологи, хімічних речовин і атмосферних умов. Епоксидна фарба може бути застосована на широкий спектр матеріалів, включно зі сталлю, алюмінієм і деревом. Вона зазвичай утворює тверду плівку з чудовими характеристиками міцності, що робить її привабливим вибором для підводної частини судна. Однак епоксидна фарба має низьку стійкість до ультрафіолетового випромінювання, тому вона може вицвітати й вимагати періодичного обслуговування й покриття захисним шаром верхньої фарби.
Обидві фарби пропонують чудовий захист для морських кораблів і кораблів. Вибір між поліуретановою й епоксидною фарбою залежить від вимог, переваг і бюджету власника корабля.